lørdag 18. april 2009

Norsk demonstrasjon?

LeserDagbladet.no at i overkant av tusen svensker møtte opp i Stockholm for å delta i en demonstrasjon mot dommen i The Pirate Bay - saken. Dette for å vise sin sympati for de dømte, samt vise at de mener denne dommen er helt feil. Demonstrantene var blandt annet utstyrt med piratflag og bannere med teksten: Epic Winning lol, og Vill ni ha det som i Sovjet?.

Jeg undres, svenskene klarer å rote sammen like i overkant av tusen personer for å demonstrere mot denne dommen, en brøkdel av de hundretusener svenske personer som bedriver fildeling. Syntes dette var i underkant.

Hva med at norske fildelere etablerer, samler seg, og arrangerer en demonstrasjon i landes største byer. Det er ingen hemmelighet at flere hundretusen, om ikke milioner nordmenn benytter seg av fildeling. Norske fildelere må da for faen klare å etablere mer enn 1000 personer for å vise sin mening rundt dette.

Den svenske forfatteren Unni Drougge, sier ifølge svenske Expressen.se:

- Jeg står helt og holdent bak denne bevegelsen. Jeg er så takknemlig over å få være med. Og akkurat nå skriver vi historie. Vi skriver historie, og gjett hvem hvem som er historiens helter.

Jeg stemmer iallefall for en norsk demo.
Personlig er jeg en elendig arrangør, men om noen tar seg bryet med å arrangere dette, er jeg vellvillig med på å delta i en demo i Bodø.

Kanskje vi tom skal stille opp med bannere med "Nei til Høyre!" ?


Ken - BroX

7 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Krigen mot fildelerne er helt uakseptabel.

Anonym sa...

Helt enig, de burde være like mange her som kunne sympatisere.....men vi har det så godt som vi har det....som alltid

Sabeltann sa...

Hvorfor har vi ikke et piratparti i Norge? De ville garantert fått min stemme til høsten.

Anonym sa...

Piratparti og Norsk demonstrasjon er begge knall fine ideer. Jeg hadde stilt opp for begge to. Dette har også noe med ytringsfriheten å gjøre!

Øyvind Strømmen sa...

Miljøpartiet De Grønne har en sterk politikk på dette området, og er initiativtaker til demonstrasjonen som omtales her, sammen med det svenske Piratpartiets folk i Norge.

Se gjerne hjemmesidene våre for mer informasjon. Vil du stemme på Piratpartiet til høsten, er MDG stemmeseddelen du leter etter ;)

Anonym sa...

Piratpartiet Norge finnes og medlemskap er gratis. Gå inn på piratpartiet.biz

Kaptein Sortebill sa...

Personlig så mener jeg debatten "Nettfrihet" er så mye mere en fildeling, dette handler om privat livets fred også på nettet.. Jeg har ikke bruk for overvåkning med påfølgende skreddersydd reklame osv.

Direktivene og reglene som diverse instanser vil tvinge nedover hodene våre, minner veldig my om sensur og diktator regler fra land som Iran og Kina. Nå vil de bestemme hva/hvor vi skal surfe, neste instanse er vel å bestemme hva man kan si å mene.

Når alt dette er sagt så skjønner jeg at nettet ikke kan være ett fristed hvor man kan gjøre hva man vil, men jeg må si at piratvirksomhet er ett ubetydelig problem iforhold til annen dritt som foregår online. Men dette er det ingen som hyler vilt rundt seg om.

Artister kan ha seg på turne og ikke sitte i sofaen og vente på at penger skal komme inn. Ok, ok, Kansje de tar en playback på ett offentlig tv prgram i ny og ned.

Elvis ble ikke videns kjent for at mange kjøpte platene hans, han dro på turne og levde i bussen I begynnelsen av sin kariere. Han klarte å etablere sitt navn slik, og siden kom pengene inn.
jeg vil tro han hadde mye mindre å rutte med en bortskjemte Idol vinner.

Å være artist skulle egentlig betydd at man lever på veien ved å dra fra by til by. Gidder de ikke kan de finne seg en annen jobb.