onsdag 22. april 2009

USA, Tortur og Menneskeverd

Mr. Obama himself går forran som et godt eksempel.

Denne gangen ved å forby waterboarding (simulert drukning).
Waterboarding, innebærer at fangen får helt store mengder vann over hodet mens han ligger på rygg, og dermed får følelsen av å drukne.

Nåværende justisminister Eric Holder sier at dette er tortur og at det er i strid med amerikanske verdier og prinsipper. Tortur i mine øyne er i strid med alle fornuftige verdier og prinsipper.

Obama har kommet fram til at de personene som har utført denne torturen ikke skal straffeforfølges, derimot har han uttalt at de som har utarbeidet avhørsreglene under Bush-administrasjonen kan bli rettsforfulgt. Og at dette er en sak Eric Holder skal ha ansvaret for.

Tidligere visepresident Dick Cheney er en av personene som risikerer å bli stilt for retten. Denne mannen mener på sin side at waterboarding var en fornuftig og smart forhørsmetode som endte med suksess.

Utdrag fra Dagbladet.no

- Jeg har sett rapporter som viste at vi fant ut ting i avhørene og at det hadde konsekvenser for landet vårt. Jeg har bedt CIA om å offentlige gjøre disse rapportene, slik at det amerikanske folk kan få muligheten til å se hva vi oppnådde og hvor god etterretningen var, sier Cheney i et intervju med Fox News.

Forrige uke offentliggjorde Obama-administrasjonen detaljerte opplysninger om hvordan CIA har brukt metoder som allment betraktes som tortur mot mistenkte terrorister.

Ifølge New York Times viste dokumentene at Khalid Sheikh Mohammed, mannen som regnes som en av hjernene bak 11. septemberangrepene i 2001, ble utsatt for vanntortur 183 ganger under forhørene.

En annen kjent terrorfange, Abu Zubaydah, ble utsatt for samme behandling 83 ganger.


Joda, om man VET med absolutt 100% sikkerhet at en person skjuler meget viktige opplysninger så åpner jeg for at tortur kan brukes for å avdekke disse opplysningene.
Men hva som er viktige opplysninger, hvordan man VET noe med 100% sikkerhet og hvordan torturmetoder man kan bruke er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg om.

Men ser man bort fra dette, nei nei nei nei nei, la være for faen!

For å gi dere et litt dypere innblikk i hva waterboarding innebærer legger jeg ved en video Amnesty har laget:



Ken - BroX

Ingen kommentarer: